XXX Niedziela zwykła, rok C – 26 października 2025 r.
- Dzisiaj obchodzimy uroczystość poświęcenia naszego kościoła, który został konsekrowany 4 listopada 1693 roku. Dziękujemy Bogu za dar tej świątyni oraz za wszystkich jej Dobroczyńców.
- We wtorek (28 października) święto św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza.
- W sobotę (1 listopada) uroczystość Wszystkich Świętych. Msze św. w naszym kościele w porządku niedzielnym, tj. o godz. 7.30, 9.00 i 11.00. Msza św. na cmentarzu katedralnym sprawowana przez ks. Biskupa Krzysztofa rozpocznie się o godz. 13.00.
- W niedzielę (2 listopada) wspominamy wszystkich wiernych zmarłych. W tym dniu przypada również rocznica śmierci Sługi Bożego biskupa Piotra Gołębiowskiego.
- Od 1 do 8 listopada można zyskać odpust zupełny, natomiast w pozostałe dni miesiąca odpust cząstkowy. Odpusty te mogą być ofiarowane tylko za cierpiących w czyśćcu. Warunkiem zyskania odpustu jest: przystąpienie do Sakramentu Pojednania i Pokuty, przyjęcie Komunii Świętej, wyzbycie się przywiązania do grzechu, modlitwa w intencji Ojca świętego, nawiedzenie kościoła, kaplicy lub cmentarza i odmówienie tam modlitwy Ojcze nasz oraz Wierzę w Boga.
- Bóg zapłać za ofiary złożone w ubiegłą niedzielę na tacę w wysokości 1.246 zł, które zostały zebrane na cele misyjne.
- Zachęcamy do lektury prasy katolickiej. Przy wyjściu z kościoła można nabyć Niedzielę i Gościa Niedzielnego.
- Informujemy, że można już zamawiać Msze święte na rok 2026.
- Wszystkim obchodzącym w tym tygodniu imieniny, rocznice, jubileusze składamy najserdeczniejsze życzenia. Dziękujemy Dobroczyńcom i Ofiarodawcom za wsparcie modlitewne i materialne udzielane naszemu Seminarium.
- Módlmy się w intencji nowych i świętych powołań kapłańskich do naszej diecezji: Boże miłosierny, daj Kościołowi swemu wielu gorliwych i świętych kapłanów…
Katecheza 26 października 2025.
Jak rozumieć prawdę, że Jezus Chrystus jest zarówno prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem?
W każdą niedzielę chrześcijanie zgromadzeni na Mszy świętej wyznają swoją wiarę w następujących słowach: ,,Wierzę w Jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego, który z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami, Bóg z Boga, Światłość ze Światłości, Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego zrodzony a nie stworzony, współistotny Ojcu”. Wyznanie to dotyczy jednej z zasadniczych prawd wiary chrześcijańskiej: wiary w Jezusa Chrystusa, będącego zarazem prawdziwym Bogiem i prawdziwym Człowiekiem.
Na przestrzeni wieków Kościół musiał bronić zarówno boskości Jezusa, jak i Jego człowieczeństwa, które, zwłaszcza w pierwszych wiekach, były kwestionowane przez herezje. Pierwsze sobory powszechne (w Nicei – 325 r., w Efezie – 431 r., w Chalcedonie – 451 r., w Konstantynopolu – 553 r.), przeciwstawiły się tym błędnym poglądom. W wyniku obrad soborowych, na podstawie Objawienia, wypracowana została nauka o prawdziwym Bóstwie i jednocześnie prawdziwym człowieczeństwie Chrystusa. Katechizm Kościoła Katolickiego naucza: ,,Kościół wyznaje (…) że Jezus jest niepodzielnie prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem. Jest On prawdziwie Synem Bożym, który stał się człowiekiem, naszym bratem, nie przestając przez to być Bogiem, naszym Panem” (KKK 469).
Szukając odpowiedzi na pytanie, czy Jezus jest naprawdę Synem Bożym, musimy sięgnąć do Nowego Testamentu, a zwłaszcza do Ewangelii. Jezus sam wielokrotnie mówił, Kim jest. Nazywał siebie wysłannikiem Bożym – Mesjaszem i rzeczywistym Synem Boga. Świadczy o tym Jego zeznanie przed Kajfaszem. Na Kajfaszowe uroczyste zapytanie: „Poprzysięgam Cię na Boga żywego, powiedz nam: Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Boży?”, Chrystus odpowiedział: „Tak, Ja nim jestem” (Mt 26,63-64). Za to świadectwo o sobie otrzymał wyrok śmierci, a mimo to nie odwołał go, była to bowiem sprawa zasadnicza. Szczególne znaczenie dla potwierdzenia boskości Jezusa mają świadectwa biblijne zachowane m.in. w Ewangelii św. Jana: „Słowo stało się Ciałem i zamieszkało wśród nas. I oglądaliśmy Jego chwałę, chwałę jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pełen łaski i prawdy” (J 1,14) oraz w Liście do Kolosan: „W Nim bowiem mieszka cała Pełnia: Bóstwo na sposób ciała” (Kol 2,9). Dowodem boskiego posłannictwa Chrystusa była również Jego nauka, potwierdzona cudami.
Jezus jest także prawdziwym człowiekiem. Znaczenie tego faktu potwierdził Sobór Watykański II nauczając, że Chrystus okazał swą solidarność z ludźmi i objawił im Siebie samego. Syn Boży przez swoje wcielenie zjednoczył się z każdym człowiekiem. Ludzkimi rękami pracował, ludzkim myślał umysłem, ludzką działał wolą. Ludzkim sercem kochał. Stał się jednym z nas, we wszystkim do nas podobny oprócz grzechu (por. KDK 22). Jezus jako człowiek bywał głodny, spragniony, zmęczony. Pełną rzeczywistość Jego ludzkiego życia pokazał nam św. Łukasz Ewangelista pisząc, że Jezus wzrastał „w mądrości, w latach i w łasce” (Łk 2,52). Przyjął zatem człowieczeństwo ze wszystkimi jego właściwościami i ograniczeniami. Jak naucza Katechizm, „jedyne i wyjątkowe Wcielenie Syna Bożego nie oznacza, że Jezus Chrystus jest częściowo Bogiem i częściowo człowiekiem, ani że jest On wynikiem niejasnego pomieszania tego, co Boskie, i tego, co ludzkie. Syn Boży stał się prawdziwie człowiekiem, pozostając prawdziwie Bogiem”(KKK 464).
Skontaktuj się z nami
Dla tych, którzy chcieliby się dowiedzieć czegoś więcej na temat funkcjonowania naszej Wspólnoty seminaryjnej oraz pragnęliby podyskutować na temat powołania do kapłaństwa i innych form dążenia do świętości, zachęcamy do korespondencji z alumnami naszej Alma Mater.
Masz pytanie? Napisz do nas: rozeznajpow@gmail.com
