Inauguracja roku akademickiego
18 października w Wyższym
Seminarium Duchownym w Sandomierzu zainaugurowano 201. rok akademicki.
Mszy
św. inauguracyjnej przewodniczył bp Krzysztof Nitkiewicz.
Koncelebrowali bp pomocniczy senior Edward Frankowski i liczni
kapłani. We wspólnej modlitwie uczestniczyli senator Jarosław Rusiecki,
posłowie Marek Kwitek i Andrzej Kryj, starosta sandomierski Marcin Piwnik,
proboszcz parafii prawosławnej ks. Marcin Chyl, siostry zakonne,
przedstawiciele wyższych uczelni kościelnych i świeckich, służb
mundurowych i wierni.
Biskup
Nitkiewicz mówił w kazaniu, że seminarium duchowne jest szkołą Jezusa
Chrystusa, podobną do tej w której dorastali Jego
uczniowie.
Kolejna
część uroczystości odbyła się w budynku seminaryjnym. Przybyłych gości
przywitał rektor seminarium ks. dr Rafał Kułaga. Indeksy studentom
pierwszego roku wręczył Prodziekan ds. Studenckich ks. dr hab.
Mirosław Brzeziński, prof. KUL. Na pierwszym roku naukę
i formację rozpoczyna sześciu alumnów: Krystian Bajdas, Tomasz Kluk,
Mateusz Sklażewicz, Gabriel Urbaniak, Bartosz Kołodziej i Tomasz Mycek.
Wykład inauguracyjny pt. „Formacja kapłańska w świetle Ratio Fudnamentalis Institutionis Sacerdotalis” i „Ratio Institutionis Sacerdotalis pro Polonia” wygłosił ks. dr hab. Ryszard Selejdak, długoletni pracownik Kongregacji ds. Wychowania Chrześcijańskiego i Kongregacji ds. Duchowieństwa. Prelegent odwołując się do ostatnio wydanych dokumentów o formacji kapłańskiej podkreślił, że powołującym jest Jezus Chrystus, a odczytujący w swoim życiu głos powołania powinni stawać się na Jego wzór sługami i pasterzami. Uwzględniając potrzebę formacji seminaryjnej, która powinna być formacją stałą, a więc przygotowującą seminarzystę do zażyłej relacji z Chrystusem, a w aspekcie misyjnym do głoszenia Ewangelii. Nowa droga formacji prezbiterów w Polsce zagłada cztery etapy formacji seminaryjnej: etap propedeutyczny, etap stawania się uczniem Jezusa, etap dojrzewania w relacji w Jezusem oraz etap pastoralny. Ks. prałat Selejdak podkreślił również, potrzebę zwrócenia uwagi na formację intelektualną która, ma pomóc w lepszym zrozumieniu otaczającej rzeczywistości.